Hitta assistenten genom sociala medier

Frida Lindahl använder sociala medier vid rekrytering

Allt fler . väljer att skippa den traditionella platsannonsen för att istället rekrytera personliga assistenter genom sociala medier. Fördelen med att lägga ut en annons på Facebook är en oslagbar räckvidd, men det finns också nackdelar.

Hälften av alla svenskar är inne på Facebook dagligen . Det gör det till den i särklass största plattformen för den som exempelvis vill rekrytera personliga assistenter. Frida Lindahl jobbar just med rekrytering genom sociala medier på det Stockholmsbaserade bolaget KPMG. Hon menar att Facebook tagit över väldigt mycket när det gäller rekrytering.

– Det finns statistik som visar att 52 procent av alla aktiva arbetssökande letar jobb via Facebook i dag, säger hon.

Hitta exakt rätt

Förutom den stora räckvidden är Facebooks största fördel att det går att rikta annonsen exakt till dem som är intresserade av att jobba som assistenter.

– Bäst resultat får man genom att köra en målspridd annons på Facebook. Då kan man välja att rikta sig mot personer inom ett visst geografisk område, i en viss ålder och mot vad de har för utbildning och yrke, säger Frida Lindahl.

 

Dessutom går det att lägga till ännu fler sökord, exempelvis intressen.

– Att annonsera via Facebook är supereffektivt, det går inte att slå den räckvidden om man jämför med traditionell platsannonsering.

Annonsen behöver bevakas

Både privatpersoner och företag kan annonsera på Facebook. Det enda som krävs är att man har ett kreditkort som är kopplat till ett bankkonto. När man utformar själva annonsen är det bra att skriva kort och inte glömma att ange hur de som är intresserande ska ta kontakt, exempelvis genom mail eller telefon.

– Det man måste tänka på är att man behöver lägga tid på att bevaka vad som händer med annonsen. Det kan exempelvis komma kommentarer på den som man behöver besvara, säger Frida Lindahl.

Kan vara alltför kategoriskt

En nackdel som många ser med att lägga ut jobbannonser på Facebook är att det är väldigt kategoriserande och lite stolpigt. Det kan hända att det finns kandidater utanför ett visst åldersintervall som man kanske valt bort när man utformade annonsen och som man därmed inte når. Dessutom är det långt ifrån alla som angett all information om sig själva på Facebook, så som utbildning och ålder.

 

Men allt är inte Facebook. Det finns fler sociala medier att lägga ut platsannonser på.

– Man måste alltid fundera på vilka sociala medier man ska använda, lite beroende på vad det är för tjänst man ska rekrytera till. Det gäller att använda den kanal där just din kandidat finns, sedan kan det vara Facebook, Linkedin, Twitter eller Instagram, säger Frida Lindahl.

 

TEXT: Christopher Kullenberg Rothvall
FOTO: Privat