Ingen panik inför GDPR

Bara fyra av . tio svenskar känner till att den nya dataskydds-förordningen GDPR träder i kraft den 25 maj, det med bara några få dagar kvar. Även många småföretagare har mycket jobb kvar för att bli redo inför förändringen, men inom assistansbranschen ligger anordnarna långt framme.

Från och med den 25 maj gäller Dataskyddsförordningen GDPR som ny lag i alla EU:s medlemsländer . I Sverige ersätter den personuppgiftslagen PUL och för många företag och föreningar innebär GDPR en hel del arbete för att anpassa verksamheten till de nya reglerna som bland annat innebär att det blir lättare som medborgare att ha kontroll över vilka personuppgifter som företag sparat. Företag och organisationer måste aktivt rensa bort personuppgifter för att undvika risken att bli drabbade av det vite som enligt lagen kan bli så stort som 20 miljoner euro i värsta fall.

Låg kännedom bland svenskar

Enligt en undersökning som företaget Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer bland 1 000 svenskar nyligen framkom att bara fyra av tio vet om att GDPR är på väg att träda i kraft den 25 maj. Men samtidigt svarade nästan lika många att det är sannolikt att de kommer använda sig av sina nya rättigheter.

 

Bland företag, organisationer och myndigheter har det arbetats febrilt under den senaste tiden för att hinna klart till den 25 maj. Men många undersökningar har också visat att framförallt en stor andel småföretagare inte börjat förbereda sig alls.

 

Thomas Nilsson, som är delägare i it-säkerhetsföretaget Certezza, sa nyligen i en intervju med tidningen Computer Sweden att många ligger efter.

 

– Det är nog ganska få som kommer att vara i mål till den 25 maj. Dock är det fler som har börjat arbeta med de här frågorna. Om man vaknar till liv nu tror jag inte det beror på att man inte känt till det här, utan att man prioriterat annat, säger han till tidningen.

Anordnarna ligger i framkant

Men inom assistansbranschen ser det bättre ut. Det anser Fredrik Borelius som är näringslivspolitisk expert på Vårdföretagarna och Almega.

 

– I en enkätundersökning hos våra medlemmar framgår det att de flesta assistansanordnare har bra koll på de nya reglerna och har vidtagit nödvändiga åtgärder. Av de svar vi fick in kunde vi konstatera att de flesta hade förberett sig bra och läst på vad de nya reglerna handlar om. Någon av de större koncernerna hade även anställt en dataskyddsjurist för detta, säger han.

 

Dock menar han också att de nya reglerna inneburit och kommer att innebära mer arbete för anordnarna.

 

– Det kräver ett större administrativt arbete, vilket kan vara extra kännbart för mindre anordnare med begränsade resurser. Almega och Vårdföretagarna har vid ett flertal tillfällen erbjudit medlemmarna utbildningar kring GDPR för att de ska vara så förberedda som möjligt, säger han.

 

Fredrik Borelius menar att Vårdföretagarna inte heller fått in speciellt många frågor kring GDPR från sina medlemsföretag.

 

– Ett par har undrat lite vad som gäller med samtycke och att lägga in personuppgifter i exempelvis Aiai-systemet innan assistenten skrivit på kontraktet. Men annars har vi fått ganska få praktiska frågor om vad som kommer gälla vad jag vet, säger han.

 

Text: Christopher Kullenberg Rothvall