Digitaliseringen gjorde att vi gick från att skicka brev till att skicka sms och det har även gjort att våra sjukhusbesök ligger i våra telefoner. Genom appar och webbläsare kan vi få tag på en doktor via internet och få rådgivning. 

Vårdcentraler är där vi måste söka vård först om vi tror att något är fel, där kan en läkare hjälpa till med enklare diagnoser och utskrivning av mediciner. Det vanligaste sättet att boka tid hos en vårdcentral är att ringa in till receptionen. I och med digitaliseringen går det dock att även boka en tid via tjänsten 1177 Vårdguiden. Idag finns det internettjänster som gör att du kan träffa en läkare direkt i din mobiltelefon.

Via appar kan du direkt gå in och beskriva dina symptom och problem, samt boka en tid med en läkare. När det är din tur ringer de upp dig via ett videosamtal direkt i appen. Läkare kan diagnostisera många sjukdomar men en del som kräver provtagning kan de inte diagnostisera på grund av säkerheten. En del tjänster har börjat samarbeta med apotek för att kunna möjliggöra provtagning. Receptförnyelse av exempelvis preventivmedel går att göra via de flesta tjänster.

Hur har detta förändrat läkarvården?

Många privata aktörer har tagit sin in på marknaden genom digitaliseringen och bland de digitala sjukvårdstjänsterna dominerar de stort. Läkarbesöken kostar lika mycket som ett vanligt besök hos de lokala vårdcentralerna (med variation beroende på var du bor) och frikortet går att räkna med. 

Flexibiliteten som läkarvård i digitala enheter medför är positiv då det kan vara enklare för föräldrar att få rådgivning och hjälp för sina barn. Du behöver exempelvis inte ta dig iväg till närmaste vårdcentral eller stå speciellt länge i kö. Idag finns det även möjlighet att prata med psykologer via digitala vårdtjänster.

Stäng meny